Múzeumpedagógiai foglalkozásaink
Bejelentkezés és további információk: somogyi-rohonczy.zsofia@mma-mem.hu
Egyenesek, szögek, mértani formák – Formabontó matematika óra a modernista épületek tükrében
Ha jobban megnézzük, akkor a városokban valamennyi út, híd, épület telis-tele van mértani és matematikai feladványokkal. A kereszteződések útja derékszöget zárnak be, a telkeknél és épületeknél alapterületet számolunk, ha pedig kerítést is szeretnénk, akkor sok esetben a kerületszámítás feladata vár ránk.
A város tehát lebontható számokra és absztrakt formákra egyaránt, hiszen az egyszerűbb kubusok mellett valamennyi építészeti forma lebontható a legalapvetőbb mértani formákra. Lássunk neki hát, hogy a különböző korból származó városi épületeket a kubista művészek gondolatmenetét követve lebontsuk háromszögekre, négyzetekre és téglalapokra, illetve ezek térbeli megfelelőjének.
Ha pedig már megy a tervezés, akkor irány a 3D és fantáziánkat szabadjára eresztve tervezzünk saját várost!
Tantárgyi kapcsolódás: matematika, vizuális kultúra
Korosztály: általános iskola 5. osztályától az adott korosztály iskolai tananyagára tervezve
Rímekben és dallamokban – A ’30-as évek kulturális élete, irodalom és zene a Fővárosban
Walter Rózsi a korszak ismert és közkedvelt operaénekesnője és családja 1936-ban költözött be a Fischer József által tervezett Bajza utcai villájába. A majdnem száz évvel ezelőtti Budapest 2022-ben már olyan távolinak tűnik, hogy el se tudjuk képzelni a korabeli társasági életet.
Ássunk egy kicsit a dolgok mélyére, hogy kik voltak az irodalmi és zenei élet meghatározó figurái 1936-ban?
Móricz Zsigmond, József Attila, Szabó Lőrinc, Radnóti Miklós, Kosztolányi Dezső, Kassák Lajos és még sorolhatnánk azokat az írókat és költőket, akik ma már kötelezők közé tartoznak. A kávéházak, a varieték, színházak és koncerttermek nyüzsgése és az önfeledt szórakozás közben néha-néha fellibbent a fátyol és a város komorabb arcát is megmutatta, egyre erősebb lesz a szociográfiai irányvonal. A foglalkozáson irodalmi művek és zenei darabok segítségével rajzoljuk meg újra a ’30-as évekbeli Budapest térképét és készítünk mi magunk is város ihlette képverseket.
Tantárgyi kapcsolódás: magyar nyelv és irodalom, történelem, zene, vizuális kultúra
Korcsoport: általános iskola 8. osztály, középiskola
Építsem vagy ne építsem? – Vitakör és szerepjáték
A harmincas években a modernista építészet elvei és elképzelései nem találtak osztatlan támogatásra. A megrendelők részéről sem volt alapvetően értelmezett, hogy ezt az új életteret kívánják maguknak. Alaposan meglepődhetünk, ha a Színtér és Lakótér kiállítás fekete-fehér képeit megnézzük Walter Rózsiék villájának 1936-os berendezéséről, ugyanis a modernista falak közép neobarokk bútorok költöztek.
A foglalkozás során a vita módszertanát követve játsszuk újra a 30-as évek szemléletváltozásait és tudunk meg többet a korszak társadalmi és gazdasági életéről.
Tantárgyi kapcsolódás: földrajz, történelem, vizuális kultúra
Korcsoport: középiskola
A Walter-villa kincsei – Találd meg az operaénekesnő otthonának legizgalmasabb tárgyait!
Vajon mit lehet kiolvasni egy nagy halom építkezési hulladékból? Milyen történetek lapulnak meg a gyerekjátékok között? Hogyan olvassuk ki a Zsolnay gyár történetét egy csempedarabból? Mit mesél egy régi sztárról pár újságcikk és a családi albumból kiemel fotó?
A foglalkozáson a kiállítás és a villa egyes elemeire fókuszálunk, de általuk jobban megismerjük a 20. század eleji Magyarországot, valamint a modern építészet meghatározó tervezőit és gondolkodóit. A kaland során a villa alaprajz segít a csapatoknak a titkos üzenetek és feladványok megtalálásában, de végül együtt rakjuk össze a képet.
Tantárgyi kapcsolódás: történelem, vizuális kultúra
Korcsoport: általános iskola felső tagozat